Nieuws

Nieuws

dinsdag, 06 oktober 2015 06:45

Beweeglijkheid is goed voor de gezondheid!

..
Als je veel zit, probeer dan niet te veel stil te zitten. Dat is het advies van onderzoekers van de University of Leeds en het University College London. "Onrust wordt vaak in verband gebracht met onbeleefdheid en gebrek aan concentratie, maar wellicht zijn simpele kleine bewegingen dus wel goed voor onze gezondheid" vertelt onderzoeker Janet Crade.
 
Zelfs volwassenen die de richtlijnen gezond bewegen halen en 8 uur per dag slapen, zitten vaak het grootste gedeelte van de dag, soms wel 15 uur. Zo'n zittende leefstijl kan slecht voor je gezondheid zijn, zelfs als je buiten werktijd wel veel beweegt. Eerder onderzoek liet al zien dat pauzes in je 'zit-tijd' goed is voor je gezondheid, maar er was tot nu toe nog niet gekeken naar beweeglijkheid en ongedurigheid tijdens het zitten. Uit het nieuwe onderzoek blijkt nu dat ongedurigheid inderdaad niet iets negatiefs is. Vrouwen die veel zitten, maar (gematigd) onrustig en beweeglijk zijn, hebben volgens de onderzoekers geen verhoogd risico op overlijden in vergelijking met meer actieve vrouwen. 
(gezond en zeker, 2015)
dinsdag, 29 september 2015 12:27

'Nederlander is slecht voorbereid op brand'

 ..
Nederlanders zijn vaak niet optimaal voorbereid op een brand in huis. Zo weet slechts één op de vier zeker dat de rookmelder werkt. Dat blijkt uit onderzoek van het bedrijf Nest, dat in het kader van de Nationale Brandpreventieweken (hele maand oktober) 1001 volwassenen ondervroeg over brandveiligheid.
 
Vier op de vijf Nederlanders test de rookmelder in huis niet maandelijks, zoals wordt aanbevolen. 15 procent geeft toe nooit te testen. In ruim twee op de tien huishoudens hangt überhaupt geen rookmelder.
 
Een mogelijke verklaring hiervoor is het slechte imago van rookmelders. Driekwart van de respondenten vindt dat de apparaten vervelende aspecten hebben, zoals het gepiep bij een lege batterij en een regelmatig vals alarm.
 
Alarmerend
Nest, dat zelf rookmelders maakt, noemt de resultaten alarmerend, ook omdat uit eerder onderzoek blijkt dat bijna de helft van de geïnstalleerde rookmelders niet werkt. Dit terwijl brand gevaarlijker is dan ooit. "Moderne huisbranden slaan vier keer sneller over dan veertig jaar geleden. Het vuur kan een kamer al in een paar minuten helemaal innemen."
 
Vluchtroute
Er is ook naar andere aspecten van brandveiligheid gekeken. Zo blijkt dat 53 procent van de Nederlanders geen vluchtroute heeft uitgestippeld. Ook denkt een meerderheid (86 procent) meer dan vijf minuten te kunnen nemen om spullen te pakken en het huis te ontvluchten. Volgens richtlijnen mag dit juist hooguit vijf minuten zijn.
 
Koolmonoxide
Naast brandveiligheid werd ook gekeken naar koolmonoxideveiligheid. 70 procent van de ondervraagden blijkt geen koolmonoxidemelder te hebben, ondanks dat vergiftiging dodelijke gevolgen kan hebben. Koolmonoxidemelders zijn nog niet verplicht in Nederland, behalve in nieuwe woningen.
 
(NU.nl, 2015)
maandag, 28 september 2015 12:32

Stress omlaag, prestatie omhoog

........
Iedereen kent het gevoel van spanning, stress of druk. Zeker tijdens vervelende situaties op de afdeling in combinatie met een onregelmatige werkweek. Het omgaan met deze moeilijke momenten vraagt om extra training en oefening. Door tijd en aandacht te besteden aan de onderstaande fasen zorg je voor meer controle, vertrouwen en energie tijdens deze lastige situaties:

Fase 1: Bewustwording – je bewust zijn van je gedachtes, gevoelens en stressniveau
Fase 2: Mentale voorbereiding – je geestelijk voorbereiden op de prestatie die je moet gaan leveren door het inzetten van mentale vaardigheden
Fase 3: Controle – het controleren van aannames en feiten bij je zelf en anderen
Fase 4: Prestatie – het blijven inzetten van mentale vaardigheden om controle te verkrijgen of te behouden over de lastige situatie
Fase 5: Debrief – het terugkijken op de situatie en vooral je gevoel laten spreken

Met behulp van de stappen uit het Mentaal Prestatie Plan (MPP) leer je de bovenstaande fasen te herkennen. Je leert om lastige situaties snel te overzien en aan te pakken met een effectief plan. Dankzij de eenvoudig aan te leren vaardigheden leer je de volledige controle over je emoties te behouden. Dit zorgt direct voor meer focus en energie. Kortom het MPP geeft je houvast om met vertrouwen je doel te bereiken. 
..
Wil jij ook minder stress ervaren en beter presteren?.Download.het gratis Mentaal Prestatie Plan. 
 
 
woensdag, 09 september 2015 07:27

Inruilactie!

Pagina 1 van 6
Risico icoon Risico icoon Planvorming icoon Planvorming icoon Opleidingen icoon Opleidingen icoon Materialen icoon Materialen icoon Evaluatie icoon Evaluatie icoon Verhuur icoon Verhuur icoon Verhuur icoon Verhuur icoon Detachering icoon Detachering icoon Webshop icoon Webshop icoon BHV Materialen icoon BHV Materialen icoon Brand Materialen icoon Brand Materialen icoon Communicatie Materialen icoon Communicatie Materialen icoon EHBO Materialen icoon EHBO Materialen icoon Evacuatie Materialen icoon Evacuatie Materialen icoon http://veiligheidscentrumlimburg.nl/sitemap.xml